مکتب ادبی و عرفانی عماد الدّین نسیمی
پایان نامه
- دانشگاه تربیت معلم - تبریز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده احد زنده دل
- استاد راهنما حسین صدقی احمد گلی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
هنرمندان همواره در آثارشان متجلی می شوند، خاصه شعرا و نویسند گان، که آیینه ی هنرشان منعکس کننده ی احوال و شخصیت آنهاست. «عمادالدّین نسیمی» از شاعران عارف مسلک که در قرن نهم می زیست در نگاه کلی از دو منظر عرفانی و ادبی تحقیق و بررسی می باشد. او از پیروان حروفیه بوده ودارای مکتب خاص خود می باشد. نگرش او نیز مانند دیگر همفکران اوست که جهان ر ا به صورت حروف ترسیم کرده، و بر اساس آن به مسائل جهان می نگرند. عقیده غالب آنها چنین بود که معانی حقیقی حروف و کلمات قرآن بر آنها ظاهر شده است و در کل می توان گفت در این نحله ی عرفانی الوهیّت آخرین مرحله داستان نجات و هدایت بشر است که پیوسته تکرار و تجدید می شود . ساحه ی دیگر، همانا ساحت زبانی و ساختاری است که باید او را پیرو مکتب عراقی و بیشتر متمایل به سبک بینابین دانست. در مسایل ادبی بویژه بیان، او به تشبیه تمایل زیادی داشته، و درآرایه های بدیعی علاقه ی خود را به آوردن حسن تعلیل های دلپذیر نشان داده است، و چاشنی ایهام که دومین بسامد شعری عمادالدّین را تشکیل می دهد، همانا گیرایی سخنش را با توجه به قدرت شعری که دارد، از تک معنایی به چند معنایی رسانده است. در این پایان نامه کوشش شده است تا مجموعه ی اشعار عمادالدّین نسیمی از لحاظ ادبی و عرفانی مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.
منابع مشابه
بررسی عقاید حروفیه با تکیه بر دیوان عماد الدین نسیمی
عمادالدین نسیمی، شاعر اواخر قرن هشتم و اوایل قرن نهم، یکی از شاعران دوره تیموریان است که بخشی از عمر خود را در دوره تیمور و بخش دیگر را در روزگار جانشینان وی سپری کرد. زندگینام? نسیمی، از تولد تا وفات، قسمتی از این پژوهش است. وی مرید و خلیف? فضل الله نعیمی، پیشوای حروفیه، بود. از این رو بازتاب اندیشه های حروفی در دیوان او به روشنی هویداست. از آنجا که این فرقه برای «تأویل» اهمیت ویژه ای قائل بود...
15 صفحه اولسبک ادبی یا مکتب ادبی
سبک و مکتب ادبی چه تفاوتی باهم دارند؟ این دو مقوله ادبی در عین نزدیکی، گاهی از هم فاصله می گیرند. برای دریافت تفاوت سبک با مکتب قدیم ترین و جدیدترین تعاریف سبکشناسی از روی قابل اعتمادترین منابع انگلیسی استخراج شده...
متن کاملشرح عرفانی بر قصیده کنگره عماد کرمانی
انوار رخ یار درکنگره زلف نگار تیر نگه و ناوک مژگان دل و جان را گرنیست وصالی چه نیازی دو جهان را درباغ رخت لاله و سنبل نگرانند بر نرگس مستی که زدل برده امان را دوران لسان الغیب حافظ شیرازی ‘ به عارفانی بزرگ پرآوازه گشته است که از آن جمله عمادالدین علی فقیه کرمانی ‘ شاعر عرفانی است که بخاطر رقابتهای ادبی و عرفانی و سیاسی با...
متن کاملشرح عرفانی بر قصیده کنگره عماد کرمانی
انوار رخ یار درکنگره زلف نگار تیر نگه و ناوک مژگان دل و جان را گرنیست وصالی چه نیازی دو جهان را درباغ رخت لاله و سنبل نگرانند بر نرگس مستی که زدل برده امان را دوران لسان الغیب حافظ شیرازی ‘ به عارفانی بزرگ پرآوازه گشته است که از آن جمله عمادالدین علی فقیه کرمانی ‘ شاعر عرفانی است که بخاطر رقابتهای ادبی و عرفانی و سیاسی با حافظ شیرازی نامش به نام آن سخنور نامی در آمیخته است و البته کار رقابت ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه تربیت معلم - تبریز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023